Op de pick up tussen het fruit, kippen en 17 mannen...

Het vervolg van een paar dagen geleden... We hebben trouwens genoten van de zonsondergang :).

Na Ho Chi Minh zijn we via de Mekong Delta naar Pnomh Penh gereisd. De tour duurde vier dagen maar wij hebben in Chau Doc nog een dagje tussen geplakt. Blij dat we het hebben gedaan, eind van de dag zijn we met z'n drieen naar Sam-mountain gefietst en daar de zonsondergang gezien, echt schitterend. Maar we moesten wel moeite doen om er te komen, we zijn naar de berg gefietst (eigenlijk een heuveltje) en naar boven gelopen met de fiets aan de hand. We vonden een motorbike te duur om ons naar boven te laten brengen en de helling was voor deze fietsen (en misschien ook wel voor ons) echt te veel....

Maandag 3 december zijn we de grens overgegaan naar Cambodja. Na een boottocht van 4 uur moesten we al de bagage uit de boot slepen, is nu echt een marteling met onze kleding die we in Hoi An hebben laten maken. En na de grensovergang in een andere boot droppen waar het nog eens 3 uur duurde ipv 1 uurtje, altijd leuk (maar we zijn er inmiddels aangewend). Uiteindelijk om 19.00 uur op de plaats van bestemming, Pnomh Penh.

In Pnomh Penh niet veel gedaan de eerste dag 's middags naar het Royal Palace geweest en bij de rivier een biertje gedronken. Daarna snel weer terug want 's avonds is het niet echt veilig in Pnomh Penh, er worden veel touristen overvallen. Dus laat je tas in het hotel en loop niet te veel te koop met al je dure dingen, als je die tenminste hebt ;).

5 december voor jullie Sinterklaas zijn we naar het Tuol Sleng Museum geweest en de Killing Fields. In de perioden 1975-1979 zijn meer dan 1,5 miljoenen burgers vermoord onder het regime van Pol Pot. Van de 20.000 gevangenen die in Tuol Sleng hebben gezeten hebben maar 7 mensen het overleefd, zegt genoeg. De foto's en verhalen waren heel erg indrukwekkend en zullen we zeker niet snel vergeten. Was toch wel een heftig dagje...

Donderdag vonden we het helemaal niet erg om Pnomh Penh achter ons te laten. We hebben de bus naar Kratie genomen, ligt aan de Mekong en trekt vooral touristen vanwege de Iriwadi dolfijnen. Die hebben wij dus ook gespot en geprobeerd op de foto vast te leggen, was erg lastig... Inmiddels waren we twee andere Nl'se meiden tegengekomen, Nienke en Yolande en hebben we besloten om met z'n vijfen naar San Monorom te gaan (ligt helemaal in het oosten tegen de Vietnamese grens.

Maar hoe moesten we er komen, de jongen van het hotel wist wel iemand die een pick up had en ons mee zou kunnen nemen, er reden geen bussen naar San Monrom. Stom van ons wij zijn er mee akkoord gegaan en hebben niet verder gevraagd bij ander hotels..... Dus zo was het dat we vrijdag na 1,5 uur in de taxi in Snoul stonden en op een pick up vol geladen met rijst, fruit, kippen en een fiets moesten klimmen...... Dat was niet het enige er zaten ook nog eens 14 mannen op en 1 kind op... en wij moesten er ook nog bij met z'n vijfen.... We zaten bovenop alle vracht en moesten 6 uren dirt road zien te overleven. Vooral ik (Annemarie) en Sam zaten heel erg beroerd. Heb nog wel eens gedacht, thuis zullen ze me wel kielhalen.... Maar na 2,5 uur hadden we een stop en ging veel mensen even van de pick up om te eten en hebben wij van de gelegenheid gebruik gemaakt en er even lekker bij gaan zitten, was nu stukken beter. Na deze stop ging het aardig berg op en hebben we nog even stilgestaan vanwege een lekke band. Viel ons mee dat we niet meer problemen hebben gehad.... Eind van de middag kwam er een bus voorbij, verdorie dus er reden wel bussen.... wisten we in iedergeval dat we niet op een pick up terug zouden moeten. Maar was wel een leuke ervaring, de real way of Cambodian travel....

Twee dagen in San Monorom gebleven. De eerste dag een jeep met chauffeur gehuurd die ons naar de Bousra waterval heeft gebracht, de belangrijkste attractie daar. en nog naar een kleinere waterval geweest en een paar uitzichtpunten gezien. Was zeker een mooie omgeving. De tweede dag zijn Nienke en Yolande verder gegaan, zij zitten nu waarschijnlijk heerlijk relaxed in Laos... en wij zijn nog een dagje gebleven en wat rondgelopen in het dorp, het was echt alsof we de enige touristen waren.

Maandag de hele dag in de bus gezeten van 7.00 tot 19.00 uur en in Pnomh Penh overnacht om de volgende ochtend om 8.30 naar Sihanoukville te vertrekken waar we nu nog zitten.

Gister Doutsje haar 26e verjaardag gevierd. Dat betekende vroeg opstaan omdat we een tourtje hadden geboekt, we zouden de hele dag op de boot zitten en wat snorkelen en op het strand hangen, al met al een heerlijk dag. Woensdag hadden we al een chocolade taart besteld, een kleintje. Maar toen we hem gister ophaalden was het een hele grote, niet chocolade taart. De taart zou goed zijn voor 12 stukken, we hebben samen (ik, Doutsje en Sam) de helft van de taart opgegeten en de andere helft maar aan het personeel van de bar gegeven. We konden echt geen taart meer zien, is nu trouwens ook nog zo...

We zouden nog even lekker luxe uit eten gaan maar we zaten zo vol dat we naar het strand zijn gegaan om wat te drinken en een klein snackje gehad. Doen we vanavond dan wel.

Morgen blijven we nog een dagje in Sihanoukville en gaan daarna naar Kampot om af te sluiten met 5 dagen in Siem Reap (Ankor Wat). En dat is het alweer kerst wat we in Bangkok zullen gaan vieren...

Gr Annemarie en Doutsje

Nog bedankt voor alle felicitaties voor Doutsje haar 26e verjaardag.